SEO specialistens guide til basic søgemaskine-optimering

Hvor starter du med Basic SEO?

Når du skal i gang med SEO, er det afgørende at starte det rigtige sted – og her begynder alt med en grundig søgeordsanalyse.

Den giver dig indblik i, hvilke ord og sætninger dine kunder faktisk bruger på Google, og den danner fundamentet for hele din SEO-strategi.

Som SEO specialister guider vi dig trin for trin gennem de vigtigste grundprincipper i basic søgemaskineoptimering. Du lærer, hvordan du bruger dine søgeord aktivt, opbygger en tydelig struktur på din hjemmeside og sikrer, at Google forstår dit indhold. Det er fundamentet, der gør forskellen, når du vil findes af dine kunder – og ikke forsvinde i mængden online.

Hvad er Basic SEO?

Basic SEO dækker over de mest grundlæggende teknikker, der hjælper din hjemmeside med at blive synlig på Google og andre søgemaskiner. Målet er at skabe organisk trafik – altså besøg, du ikke betaler for – ved at få din side til at rangere højt på Google med relevante søgeord.

Jo bedre din side er optimeret, jo nemmere er det for kunderne at finde dig – og jo bedre oplevelse får de, når de besøger din hjemmeside. Det handler ikke kun om at tilfredsstille Google, men om at skabe tydeligt, brugervenligt og værdifuldt indhold, som matcher dine kunders behov.

Hos LS Marketing hjælper vi dig med at gennemgå din hjemmeside, spotte SEO-udfordringer og optimere, så du får et solidt afsæt for din digitale synlighed.

Hvad skal du have styr på, når der arbejdes med Basic SEO?

Tjekliste: Basic SEO i praksis

Her er de vigtigste områder, du bør have styr på, hvis du vil optimere din SEO og styrke din placering i søgemaskinerne:

  1. URL-struktur:

    En god URL er kort, præcis og fortæller både brugeren og Google, hvad undersiden handler om. Den bør inkludere dit primære søgeord og undgå unødige tal og specialtegn.
    Eksempel: sælger du lammeskind, bør din URL hedde www.skind.dk/lammeskind – og ikke www.skind.dk/briller.

  2. H1, H2 og H3-overskrifter:

    Brug H1-tagget til undersidens vigtigste søgeord. Der må kun være ét H1 pr. underside. Brug H2 og H3 til at opdele indholdet i læsevenlige afsnit. Det gør siden mere overskuelig og hjælper Google med at forstå strukturen. Det er samme princip som når du arbejder med tekstafsnit / overskrifter i et Word dokument.
  3. Sidetitler og meta-beskrivelser (Google Snippets):

    Det er dét, brugerne ser i Googles søgeresultater. Din meta-titel og meta-beskrivelse skal være både præcis og indbydende – og de skal indeholde dine primære søgeord for den pågældende underside. Overvej en lille CTA som fx ”Læs mere her” for at øge klikraten.
  4. Billedeoptimering:

    Billeder kan trække din side ned, hvis de er for tunge eller mangler Alt-tags. Sørg for:
    –   At komprimere billederne, fx via tinypng.com
    –   At bruge WebP-format, hvis din hjemmeside understøtter det. Benyt evt. pixelied.com
    –   At skrive Alt-tags, som beskriver billedet og naturligt inkluderer relevante søgeord

    Tips ! I billedernes titler må du ikke bruge bogstaverne ”æ, ø og å”.
    Læs mere om optimering af billeder til din hjemmeside her.

  5. Hastighed og mobilvenlighed:

    Google belønner hurtige og responsive hjemmesider. Sørg for, at din side loader hurtigt og fungerer godt på alle enheder.
 

Alt i alt handler det om at øge kvaliteten af siden og sidens indhold – samt at give Googles søgerobotter en klar definition af, hvad siden handler om. Ved at arbejde i dybden med din SEO, optimeres sidens hastighed ofte også og er din hjemmeside tilpasset mobile enheder (dvs. responsive), så er der endnu bedre sandsynlighed for at Google rangerer din hjemmeside højt.

SEO handler om kvalitet
- både for mennesker og søgemaskiner

SEO-specialister er enige om én ting: Google belønner sider, der giver værdi til brugerne. Derfor handler Basic SEO ikke om smarte tricks, men om at gøre din hjemmeside så brugervenlig, tydelig og relevant som muligt.

Hos LS Marketing hjælper vi dig med at få styr på fundamentet – og lægger sammen med dig en strategi, så du får succes med søgemaskineoptimering.

Vil du kontaktes?

Har du spørgsmål eller ønsker at vide mere om, hvordan vi kan hjælpe dig i mål med din online markedsføring? Så tøv ikke med at kontakte os. Udfyld kontaktformularen og vi vender retur hurtigst muligt.