Nørderiet · LS Marketing
Du har måske allerede hørt mumlen om Google Consent Mode V2 – og nej, det er ikke endnu et tilfældigt buzzword fra Silicon Valley. Det er faktisk noget, der ændrer den måde, din hjemmeside håndterer samtykke og brugerdata på.
Fra marts 2024 er det blevet et lovkrav for alle hjemmesider, der bruger Google-tjenester, at implementere Google Consent Mode V2. Så hvis du bruger Google Analytics, Google Ads eller lignende – ja, så er det her ikke bare en ‘nice to have’, men en ‘do it or else’.
Kort fortalt: Consent Mode V2 er en opgradering af den oprindelige Consent Mode. Forskellen? Nu er det ikke længere frivilligt. Hvis din hjemmeside henvender sig til brugere i EU eller EØS, skal du følge de nye regler.
Consent Mode V2 gør det muligt at tilpasse dataindsamlingen ud fra, hvad brugeren siger ja eller nej til. Altså:
Det betyder, at du stadig kan analysere og optimere, uden at du overskrider GDPR eller de nye krav til webtilgængelighed og privatliv.
Der er især tre ting, du skal bide mærke i:
Det handler ikke kun om at krydse af i boksen ‘vi overholder GDPR’.
En korrekt implementeret Consent Mode V2 giver dig stadig:
Kort sagt: Du bevarer muligheden for at optimere – og dine brugere bevarer retten til selv at bestemme – Total win-win.
Det lyder måske teknisk, men det er egentlig ret ligetil.
Du skal bruge en Consent Management Platform (CMP), der kan håndtere samtykkerne og sende de rigtige signaler videre til Google. De mest udbredte er:
Når det hele er sat op, fungerer det sådan her:
Den vigtigste detalje? Dine Google-tags skal indlæses, før brugeren afgiver samtykke – ellers kan systemet ikke reagere korrekt på valget.
Google Consent Mode V2 er ikke længere en valgfri feature, men et krav. Hos os ser vi det som en mulighed for at bygge hjemmesider, der ikke bare er flotte og brugervenlige – men også lever op til de nyeste krav til webtilgængelighed og privatliv.
Så hvis du vil sikre dig, at din hjemmeside både spiller efter reglerne, respekterer dine brugere og stadig giver dig brugbare data? Så er det nu, du skal i gang.
Og hey – hvis du er i tvivl om, hvordan du kommer i gang, eller bare vil have en nørdet snak om Google Consent Mode V2, så tager vi gerne en uforpligtende kop kaffe med dig.
Har du spørgsmål eller ønsker at vide mere om, hvordan vi kan hjælpe dig i mål med din online markedsføring? Så tøv ikke med at kontakte os. Udfyld kontaktformularen og vi vender retur hurtigst muligt.
Blog
Her finder du masser af viden og læring om alt fra SEO til sociale medier, forklaret på en måde, der er til at forstå. Og jo længere du læser med, jo flere praktiske tips og tricks får du, som kan løfte din markedsføring i praksis.
Vidste du, at Lorem Ipsum stammer fra det gamle Rom? Vi har fundet en sødere erstatning – Cupcake-teksten!...
Fra juni 2025 gælder nye regler for webtilgængelighed. Hjemmesider skal nu kunne bruges af alle – uanset...
Vi fortæller historien bag værktøjet – og hvorfor vi bruger det hver dag. Få 15% rabat og kom i gang...
Få konkrete tips til formater, alt-tekst, komprimering og responsivt design – og styrk din synlighed...
Læs hvordan gode SEO-tekster – med de rigtige søgeord, struktur og læsevenlighed – kan gøre din hjemmeside...
Få konkrete tips til at vælge den rigtige platform, definere din målgruppe, planlægge indhold og skabe...
Google Consent Mode V2 er nu et lovkrav. Læs hvordan du sikrer lovlig dataindsamling, beskytter brugerens...